Marketing Nieuws Uit Week 1 – Januari 2012

Week 1 in januari 2012 zat boordevol marketing nieuws waarbij een aantal bedrijven en landen VOL op hun bek gingen. Waarom? Luister en huiver!

Als eerste om aan de schandpaal genageld te worden tijdens het marketing nieuws van deze week is (niet) raar maar waar: Google…

Marketing Nieuws Item 1) Google Filtert Chrome Uit Zoekresultaten

Google roept al een lange, lange tijd naar elk bedrijf en elk zoekmachine marketing bureau dat gebruik maken van betaalde links om hoger in Google te komen echt niet kan en dat deze bij detectie een negatieve invloed op de rankings zullen hebben of zelfs tot een ban kunnen leiden.

Dat blijft ook niet bij loze dreigementen, zoals we gezien hebben in het marketing nieuws van februari/maart vorig jaar (2011) waarin J.C. Penney (een mega online retailer in de VS) flink op haar flikker kreeg voor duizenden en duizenden betaalde links.

JC Penney was het marketing nieuws van de dag vorig jaar door hun paid links spam
Het marketing nieuws schreeuwde moord en brand om de praktijken van J.C. Penney begin vorig jaar

Maar wat doet Google zelf? Juist: verschillende bloggers betalen om artikelen te schrijven over de Google Chrome browser. Klinkt een beetje als de “marketing pot” die de “marketing ketel” verwijt dat hij zwart ziet!

Als het om betaalde links gaat verwijt de pot de ketel dus dat hij zwart ziet, maar daar bovenop komt ook nog eens het feit dat Google sinds de Panda update van vorig jaar pagina’s met dunne content (korte, saaie teksten die geen hond leest volgepropt met zoekwoorden voor Google) minder waarde toekent dan volle content terwijl die betaalde artikelen zo dun als een pannenkoek waren.

Oftewel: Google, leer zelf de les voordat je andere mensen de les probeert te lezen.

Marketing Nieuws Item 2) De Bouwsector Is Één Groot “Piratenschip”

Deze week was ook “groot” in het marketing nieuws dat de Business Software Alliance, die de belangen van de software industrie verdedigt, heeft geconstateerd dat één op de vijf bedrijven in de bouwsector gebruik heeft gemaakt van illegale software in 2011.

Nou nou, poe poe…

Sorry hoor, maar alleen de nieuwste versie van Adobe Photoshop kost al 160 pond (bijna 200 euro) per stuk en dat is maar één van de programma’s die nodig zijn. Probeer dan maar eens een team van (web)designers ALLE software die ze nodig hebben legaal te geven weet je wel?

Ja, illegaal bezig zijn is ook niet goed maar laten we eerlijk zijn: de meeste software is gewoon hartstikke duur. Veel te duur!

Marketing Nieuws Item 3) McGoogle Dankzij Google Plus?

Ik kwam via SEOMoz een interessant artikel tegen over Google Plus waarin iemand zich hardop afvraagt waarom zijn Google+ profiel hoger rankt dan zijn Facebook en Twitter profiel terwijl hij die langer heeft en hij daar vaker op zit.

Is dit dan nog meer slecht marketing nieuws over Google?

Niet als je even vergeet hoe dominant Google is in de zoekmachine wereld en het door miljoenen Google+ profielen nog dominanter zal worden tot op het punt waarop Google een soort McDonald’s is van search waarbij alles dezelfde smaak heeft. McGoogle dus.

Zal Google vaker negatief in het marketing nieuws voorbij komen als ze zo doorgaan? Yes!
Google met haar dubbele standaard en voor velen mysterieuze algoritme komt vaak negatief in het marketing nieuws voorbij

Maar goed, Cyrus Shepard (schrijver van het marketing nieuws item) geeft met een aantal punten aan waardoor Google beter rankt met profielen dan Twitter en Facebook:

- Jan en alleman incentives geven om naar je site te linken
- Heel veel interne links
- Heel veel indexeerbare content
- Betere on-page optimalisatie dan de rest
- Profielen van auteurs in de Google zoekresultaten laten zien

De eerste vier dingen zijn trouwens allemaal dingen die elke verstandige ondernemer die tijd steekt in marketing en met name zoekmachine optimalisatie mee bezig moet zijn…

Marketing Nieuws Item 4) Laten We Er Lekker Op Los Censureren!

Ook kwam er in deze eerste week van januari 2012 vrolijk in het marketing nieuws voorbij dat vrijwilligers bij de Olympische Spelen in Londen is verteld waar ze wel en niet over mogen Twitteren, dat Apple met een rechtszaak dreigt omdat iemand eerder dan zij zelf deden had bedacht om met een Steve Jobs pop op de markt te komen en de hacktivisten van Anonymous hadden gedreigd de Republikeinse voorverkiezingen in Iowa te verstoren dus werden alle stemmen op een geheime plek geteld waar het publiek niet mocht komen. Don’t believe me? Google het en gij zult vinden (ergens tussen al die Google+ profielen).

Het kan aan mij liggen, maar wat is er gebeurd met dat goeie ouwe vrijheid van meningsuiting en de vrijheid om te ondernemen en zo concurrenten te snel af te zijn? Goede marketing gaat om dingen beter doen dan concurrenten en niet om voorkomen dat andere bedrijven kunnen marketen…

Goed, ik hoop dat je iets hebt kunnen leren van een kleine greep uit het marketing nieuws van deze week in januari 2012, al is het maar dat Google niet oppermachtig en alwetend is :P

Check trouwens ook eens het marketing nieuws van week 2, januari 2012.

Op naar meer verkeer, meer conversies en meer business!

Dennis Miedema
Motriz Marketing