Marketing Nieuws Week 10 Maart 2012

In het marketing nieuws van week 10 maart 2012 werd China onderschat, forceerde Google het gebruik van betaaldienst Wallet en kwam Apple ook voorbij.

Lees snel hieronder verder voor meer achtergrondinformatie bij dit en meer marketing nieuws uit week 10 van dit jaar. Jeetje wat vliegt de tijd toch weer hè?

Marketing Nieuws Item 1) Gebruik Google Wallet Want Anders…

Google kwam deze week in het marketing nieuws voorbij omdat het voortaan app ontwikkelaars zal dwingen haar eigen betalingssysteem Google Wallet te gebruiken want anders…

Anders is het hup, kwak, in de prullenbak met die app!

Waar app ontwikkelaars vroeger zelf konden zien welke betaalmethode mensen konden gebruiken om aankopen te doen binnen een app hebben ze nu dreigmails gekregen van Google om alleen nog maar Wallet te gaan gebruiken. Nou, lekker dan.

Waarom is Google weer monopolistisch bezig? Omdat het een deel van de bedragen die via Google Wallet worden verwerkt krijgt. Hiermee gaat het bedrijf dus eigenlijk Apple achterna die uitgevers vorig jaar verplichtte abonnementen aan te bieden via de App Store. Dit leidde destijds tot een storm van kritiek, maar gek genoeg heb ik nog niet veel slechts gehoord over deze zet van Google…

Marketing Nieuws Item 2) China Nog Niet Klaar Met Groeien

De Amerikaanse regering kwam voorbij in het marketing nieuws van deze week omdat zij een rapport had opgesteld over de wereldwijde mobiliteit en transport mogelijkheden in haar Transportation Energy Data Book en hierin kwamen twee interessante grafieken voorbij:

Uit het marketing nieuws van deze week bleek dat China wordt onderschat
De auto-industrie van China kan gemakkelijk extreem snel groeien
Uit grafieken zoals die hierboven blijkt maar weer wat voor economische supermacht China al is én nog kan worden

Vertaling van de grafieken: China zat in 2009 pas op het aantal auto’s per 1000 personen wat de VS in 1918 bereikte terwijl er vele malen meer mensen wonen.

Ondertussen roept jan en alleman in het marketing nieuws van de afgelopen maanden dat de rek uit de Chinese economie is, dat er problemen zijn daar op de huizenmarkt, de Chinese munt (yuan) doet raar, etc. maar ondertussen kun je aan grafieken zoals deze zien dat China nog een lange weg te gaan heeft: er is nog zoveel groei mogelijk.

De auto-industrie daar zal met de toenemende welvaart van de middenklasse binnen 10-15 jaar ongetwijfeld een enorme explosieve groei laten zien en elke marketeer moet zich dan even achter de oren krabben en afvragen wat er nog meer te halen valt in China.

Ik zie in ieder geval weinig redenen om de Chinese economie af te schrijven. Sterker nog: (online) marketing staat daar ongetwijfeld nog in de kinderschoenen en je zou gek zijn als je daar niet gebruik van zou proberen te maken!

Marketing Nieuws Item 3) De iPad 3 Hype

Apple kondigde deze week in het marketing nieuws officieel de iPad 3 aan en hiermee was de hype onder Apple fans compleet, maar…

De rest van de wereld vroeg zich ondertussen af waarom er vrij weinig verbeterd is. Want ja het scherm heeft een grotere resolutie en de camera ook en dat ding is wat sneller, maar er zit geen vernieuwende technologie in het apparaat en dat was voor velen toch wel een teleurstelling.

Ikzelf wordt niet warm of koud van de iProducten en vind het niet meer dan logisch dat Apple weinig vernieuwende dingen heeft gedaan, want de druk van de concurrentie is er simpelweg niet. In de Nederlandse tablet markt heeft Apple bijvoorbeeld een marktaandeel van 80%. Dus als je al zover voorop loopt ten opzichte van de concurrentie, waarmee zou je dan nog gaan sprinten met je iPad 3?

Er was weer een hype omtrent de iPad 3 in het marketing nieuws van deze week
Zoals vanouds bleken de meeste geruchten over het nieuwe Apple product waar te zijn en aangezien dit al meerdere keren achter elkaar zo geweest is vraag ik me af: in hoeverre zit Apple achter de vele geruchten over haar producten?

Overig Marketing Nieuws Deze Week

Hieronder volgt een kleine greep uit de rest van het marketing nieuws:

- Google+ mikt op verdubbeling aantal gebruikers in 2012

Google+ heeft recent de grens van 100 miljoen gebruikers bereikt en ook al is dat een groei die hoger is dan verwacht volgens Vic Gundotra (senior vice president) is het haast drie keer niks vergeleken met de 845 miljoen gebruikers van Facebook. Daarnaast bleek uit eerder marketing nieuws ook al dat Google Plus gebruikers veel minder lang het sociale netwerk bezoeken dan gebruikers van Facebook hun sociale netwerk bezoeken.

Kortom: leuk doel, maar in hoeverre kan Google+ zich onderscheiden? Ik zie namelijk eerder een sociaal netwerk dat gebruikt wordt door SEO specialisten omdat het van Google is dan ongeremde groei omdat het sociale netwerk zoveel vette functies heeft. Tuurlijk, die Kringen zijn cool, maar er is meer nodig om Facebook van de troon te stoten…

- Anonymous publiceert broncode Norton AntiVirus

De hacktivisten kregen naar eigen zeggen de broncode van Norton AntiVirus 2006 in handen en deden tegelijkertijd een oproep aan de FBI om de gearresteerde LulzSec leden (andere hackersgroep) vrij te laten die recent waren opgepakt nadat bleek dat hun leider een FBI informant was geworden.

De clou: geen enkele Norton gebruiker zal schade ondervinden omdat de code inmiddels alweer zes jaar oud is terwijl deze regelmatig wordt geüpdate én het laat zien aan FBI-achtige partijen over de hele wereld dat Anonymous naast moraalridders ook dieven zien en dat er misschien wel maatregelen moeten worden genomen om de internet vrijheid te beperken. Oftewel: ik snap deze zet niet helemaal en daarom vraag ik me dan ook af “what am I missing here”?

- Inloggegevens klanten Hostnet gelekt

Ook Hostnet is het slachtoffer geworden van hackers
Ook Hostnet kwam in het marketing nieuws voorbij als zijnde een gehackt bedrijf met een waarschijnlijk slechte beveiliging

Nog meer klantgegevens liggen op straat, zo bleek deze week uit het marketing nieuws. Ik krijg een beetje idee dat zodra ik ook maar één voet buiten de deur zet dat ik gelijk op iemand zijn adresgegevens stap want er zijn wel HEEL veel beveiligingslekken de laatste tijd. Of veel ICT mensen zijn verkeerd bezig of dit soort dingen zijn zovaak in het nieuws om mensen de noodzaak van internet wetgeving in te laten zien. Het is hoe dan ook allesbehalve een goede zaak.

Tot zover het nieuws van deze week! Zoals je inmiddels hopelijk gemerkt hebt speelt er veel meer in (en achter de schermen van) marketing land dan je in eerste instantie zou denken

Ik hoop dat je weer hebt genoten van deze editie van het marketing nieuws hier op de Motriz Marketing website en hoop dat je volgende week terug komt voor een nieuwe editie!

Als je meer achtergrond informatie wilt hebben van het nieuws uit marketing land van de afgelopen weken, dan raad ik je aan om even te kijken bij het marketing nieuws van week 9 (en dat van vorige weken).

Op naar meer verkeer, meer conversies en meer business!

Dennis Miedema
Motriz Marketing

Related posts:

  1. Marketing Nieuws Uit Week 1 – Januari 2012 Week 1 in januari 2012 zat boordevol marketing nieuws waarbij een aantal bedrijven en landen VOL op hun bek gingen. Waarom? Luister en huiver! Als...
  2. Marketing Nieuws Uit Week 3 Januari 2012 In het marketing nieuws van week 3, januari 2012 speelde Google monopolie, werd internet censuur ingevoerd en was er nog veel meer aan de hand!...
  3. Marketing Nieuws Uit Week 5 Februari 2012 In het marketing nieuws van week 5 februari 2012 bleek Twitter een sterkere drugs te zijn dan drank en tabak en nog veel meer. Lees...
  4. Marketing Nieuws Uit Week 7 Februari 2012 Het marketing nieuws van week 7 ging o.a. over eng veel gehackte bedrijven, een mogelijke watersnoodramp door hacktivisten en Apple’s fabrieken. Oftewel: er was weer...
  5. Marketing Nieuws Week 8 Februari 2012 Het marketing nieuws van week 8 ging over privacyschending door Google, internet censuur door overheden, hackers en meer. Lees snel verder! Ook deze week stond...