Marketing Nieuws Week 11 Maart 2012

Het marketing nieuws van week 11 2012: Google’s updates des doods, Oost-Europa viel Nederland online aan, de fake Kony 2012 viral video en meer!

Het regende opvallende marketing nieuws items deze week in ons koudekikkerlandje, dus laten we snel gaan kijken naar wat er gebeurde maar vooral ook naar waarom het gebeurde… iets waar ik andere sites gek genoeg niet over heb horen praten!

Marketing Nieuws Item 1) Google Updates Des Doods?

Google kwam in het marketing nieuws van deze week voorbij met een tweetal aanpassingen:

1) Er komen meer directe antwoorden en feiten op vragen van gebruikers die afkomstig zijn van Google zelf waardoor zoekmachine gebruikers dus niet allerlei externe sites hoeven te bezoeken maar op het Google netwerk zelf kunnen blijven “want dat is gebruiksvriendelijker”.

Als het goed is zeggen alle goede SEO specialisten nu “ja maar”. Waarom?

Gebruikers laten landen op pagina’s/sites van het Google netwerk zelf betekent namelijk weer een extra manier voor Google om advertenties weer te geven en om zo dus meer geld te verdienen.

Daarnaast worden zoekresultaten “exacter”, oftewel: het verschil tussen woorden als de auto Jaguar en jaguar (het dier) herkend zal worden door de zoekmachine en dat betekent dat er meer pagina’s met zoekresultaten komen = meer ruimte voor advertenties = meer geld voor Google.

2) Google wil overgeoptimaliseerde websites straffen.

Wat betekent dat? Dat sites die goede content bevatten en slechte SEO hebben hoger in Google komen te staan dan sites met slechte content maar die wel optimaal gebruik maken van de SEO ranking factors.

De oplettende online marketeer heeft inmiddels door dat dit een verkapt vervolg is op de Google Panda update: kwaliteit (van content) boven kwantiteit (van optimalisatie). Dit betekent uiteraard dat de zoekresultaten nog subjectiever gaan worden, want laten we vooral niet vergeten dat er voor de Google panda update honderden tot duizenden “quality checkers” zijn gevraagd om websites door te nemen en o.a. te zeggen of ze hun creditcard informatie zouden toevertrouwen aan die sites of niet. Oftewel: er werd om een mening gevraagd, maar in hoeverre is die mening betrouwbaar?

Binnen de SEO wereld zet de verschuiving van objectieve zoekresultaten (gebaseerd op getallen als aantal linking c blocks, PageRank, etc.) naar subjectieve zoekresultaten (gebaseerd op meningen uit social media en meningen van “quality checkers”) hiermee dus door. De vraag is of dat goed is…

Ik vind van niet: de mening van de meerderheid is op die manier immers gedoemd om de mening van de minderheid te verdrinken in de zoekresultaten en als ik even naar mezelf kijk leer ik het meeste van de minderheid (experts bedoel ik dan) dan van de meerderheid, dus ik zie een wereld vol “hoe vul je een glas met drinken” zoekresultaten, een wereld van majority rule:

Het marketing nieuws over SEO laat steeds meer zien dat de mening van de meerderheid telt
Het marketing nieuws qua SEO laat steeds meer een verschuiving van objectieve waardes naar de normen en waarden van de meerderheid zien, maar of dat goed is?*

Marketing Nieuws Item 2) Oost-Europese Hackers Versus NL: 2-0?

Heb je toevallig op woensdagmiddag tijdens de lunch Nu.nl bezocht? Dan zou het heel goed kunnen dat jouw computer geïnfecteerd is geraakt met een virus zonder dat je het door hebt gehad. Nu.nl bleek volgens het marketing nieuws die dag namelijk enige tijd malware te hebben afgegeven die door geen enkel antivirus scanner werd gedetecteerd en verwijderen gaat ook niet soepeltjes.

Uit onderzoek is gebleken dat het doel van de hackers was om met behulp van de schadelijke software overgenomen computers een groot spam netwerk te maken, een zogenaamd botnet. Controle bij klanten toonde echter aan dat de malware niet goed functioneerde. Het spoor dat is gevolgd door beveiligingsbedrijf Fox IT leidt intussen naar een Russische crimineel die in ondergrondse fora opereert onder de naam Piupiupo.

Ook de website Ov-chipkaart.nl is deze week aangevallen vanuit het buitenland. Daarom heeft de website besloten verkeer uit het buitenland te blokkeren tot de aanval stopt. Uit onderzoek is gebleken dat het ook hier gaat om een aanval uit het oosten van Europa.

Met andere woorden: Oost-Europe hackers hebben het plotseling gemunt op Nederlandse websites, maar waarom? Misschien vanwege dat meldpunt over Oost-Europeanen van de PVV?

Als we het marketing nieuws van deze week moeten geloven dan is het rode gevaar nog lang niet geweken!
Ik ben benieuwd of er meer marketing nieuws items voorbij gaan komen over Oost-Europese hackers, maar nog meer naar in hoeverre Wilders hier de oorzaak van is**

Marketing Nieuws Item 3) Privacy Problemen Voor Facebook En Co

Facebook, Twitter en een aantal andere appmakers worden ervan beschuldigd dat ze via apps op telefoons adresboekgegevens zonder toestemming van de gebruikers hebben verstuurd naar hun eigen servers. De aanklagers geven aan dat er miljarden contacten uit de adreslijsten van tientallen miljoenen smartphone gebruikers zijn gestolen, gekopieerd of hoe je het ook wilt noemen.

Dat is op zichzelf al een schande natuurlijk, maar de grote vraag is niet hoeveel maar waarom? Waarom komt er in het ene na het andere marketing nieuws item voorbij dat bedrijven mensen ongevraagd volgen?

Komt het door de onvoorzichtigheid (lees: lompheid) van de programmeurs, door de hebzucht van de bedrijven omdat ze de gegevens voor groot geld doorverkopen of door James Bond achtige spionage taferelen waarbij iedereen in de gaten moet worden gehouden wegens terrorisme of whatever?

Wat de oorzaak ook is, ik vraag me af waarom er WEL om een parlementaire enquête wordt gevraagd wat betreft misstanden in de Kerk, maar NIET om één wordt gevraagd wat betreft de eindeloze stroom mensen die ongevraagd gevolgd worden en waarom deze mensen ongevraagd gevolgd worden…

Overig Marketing Nieuws

Hieronder volgt een kleine greep uit het overige marketing nieuws:

- Kony 2012 meest viral video ooit

De 30 minuten durende video over het ter verantwoording roepen van oorlogsmisdadiger/verzetsleider Joseph Kony werd in slechts 6 dagen tijd 100 miljoen keer bekeken en dat is meer dan Lagy Gaga met haar clip voor Bad Romance die dit aantal in 18 dagen bereikte.

Een voorbeeld van het promotiemateriaal van Kony 2012
De Kony 2012 hype is compleet: de meest viral video ooit en het gaat nog over een bloedserieus onderwerp in plaats van mevrouw baby (Lady Gaga Goegoe) ook!***

Over de film: de film schetst een beeld van de situatie in Uganda in het bijzonder en de situatie in Afrika in het algemeen en ondanks de status van meest virale video ooit was er ook veel kritiek op de video want: A) Kony wordt verantwoordelijk gehouden voor een paar honderdduizend doden, maar de president van het land voor rond de 7 miljoen, B) Kony is in 5-6 jaar niet meer gezien volgens de mensen in Uganda en C) maar 31% van het geld dat de organisatie achter de video ophaalt gaat daadwerkelijk naar Afrika. Google maar als je de feiten wilt controleren.

- Internet censuur China en Iran neemt toe

Volgens Reporters Zonder Grenzen zijn er het afgelopen jaar 199 bloggers en journalisten opgepakt vanwege hun activiteiten op internet en dat is meer dan voorheen. Iran is daarnaast bezig met het ontwikkelen van haar eigen “nationale internet” dat compleet is afgesloten van de rest van de wereld. Absoluut niet leuk voor de Iranezen, maar online marketeers daar hoeven opeens niet meer te concurreren met de rest van de wereld. Lees: bizarre situatie.

- Geen gat in SCADA-systemen Nederlandse bruggen en sluizen

In eerder nieuws werd gewaarschuwd voor de staat van de Nederlandse bruggen en sluizen die gemakkelijk van een afstand te bedienen zouden kunnen zijn (o.a. via het internet) en daarmee erg makkelijk te hacken. Deze week zei Schultz, minister van Infrastructuur en Milieu, dat problemen in het verleden al zijn aangepakt en dat de bruggen en sluizen zijn omgezet van lokale internetverbindingen naar het centrale beveiligde netwerk van Rijkswaterstaat.

Dat klinkt als dingen goed praten in mijn oren, want als je vroeger problemen hebt aangepakt en nu voor de veiligheid van bruggen en sluizen wordt gewaarschuwd… wat betekent dat dan? Juist: dat die problemen dus niet (voldoende) zijn opgelost. En wat betreft dat netwerk van Rijkswaterstaat: als ze de FBI en CIA kunnen hacken, dan Rijkswaterstaat helemaal dus dat zegt echt nul komma nul.

Kortom: bruggen en sluizen zijn nog steeds niet goed beveiligd, maar inmiddels ontkennen we dat.

Tot zover deze editie van het Motriz Marketing nieuws uit marketing land en daarbuiten. Als je meer wilt weten over het nieuws van de afgelopen tijd dan raad ik je aan om eens te kijken waar het marketing nieuws uit week 10 en week 9 over gingen.

Hopelijk tot volgende week bij het nieuws van week 12 en ik wens je nog een fijn weekend.

Op naar meer verkeer, meer conversies en meer business!

Dennis Miedema
Motriz Marketing

* Bron plaatje: dirtbox.net
** Bron plaatje: fergdawg.blogspot.com
*** Bron plaatje: sabotagetimes.com

Related posts:

  1. Marketing Nieuws Week 10 Maart 2012 In het marketing nieuws van week 10 maart 2012 werd China onderschat, forceerde Google het gebruik van betaaldienst Wallet en kwam Apple ook voorbij. Lees...
  2. Marketing Nieuws Uit Week 1 – Januari 2012 Week 1 in januari 2012 zat boordevol marketing nieuws waarbij een aantal bedrijven en landen VOL op hun bek gingen. Waarom? Luister en huiver! Als...
  3. Marketing Nieuws Uit Week 3 Januari 2012 In het marketing nieuws van week 3, januari 2012 speelde Google monopolie, werd internet censuur ingevoerd en was er nog veel meer aan de hand!...
  4. Marketing Nieuws Uit Week 7 Februari 2012 Het marketing nieuws van week 7 ging o.a. over eng veel gehackte bedrijven, een mogelijke watersnoodramp door hacktivisten en Apple’s fabrieken. Oftewel: er was weer...
  5. Marketing Nieuws Week 9 Februari 2012 Het marketing nieuws van week 9, 2012, ging over Google’s “geliefde” privacy beleid, foto stelende Android apps, het ACTA verdrag en meer! De oplettende marketeer...