Marketing Nieuws Week 9 Februari 2012

Het marketing nieuws van week 9, 2012, ging over Google’s “geliefde” privacy beleid, foto stelende Android apps, het ACTA verdrag en meer!

De oplettende marketeer heeft deze week in het marketing nieuws een aantal opvallende zaken voorbij zien komen die invloed hebben op bedrijven, de consument en het gebruik van internet in het algemeen.

Hieronder volgt een kleine greep uit het marketing nieuws van deze week…

Marketing Nieuws Item 1) Google Duwt Privacy Beleid Door Je Strot

Het nieuwe privacybeleid van Google ging donderdag 1 maart 2012 in en vervolgens verscheen groot in het nieuws uit marketing land dat verschillende Europese instellingen twijfelen aan de eerlijkheid en rechtmatigheid van dit beleid.

Daarom is er een Europees onderzoek gestart om te achterhalen of het nieuwe privacybeleid in strijd is met Europese regels en of het grote gevolgen zal hebben voor de gebruikers van Google.

In het marketing nieuws van week 9 kwam Google's privacy beleid weer eens voorbij
We zijn benieuwd naar wat de EU gaat zeggen over Google’s privacy beleid, maar nog meer naar of het echt iets uitmaakt…

Maar waar gaan al die protest geluiden uit marketing land, Europa en verder eigenlijk over? Google kan volgens hun nieuwe beleid volledige profielen maken van haar gebruikers en die vervolgens commercieel toepassen en/of verkopen.

Volgens Google zelf is het nieuwe beleid ontstaan omdat het oude, dat bestond uit ongeveer 70 documenten, veel te lang is. Daarom is hij herschreven en grotendeels ingekort tot enkele documenten.

Zou ik ook zeggen hoor Google, want wat is er namelijk in werkelijkheid aan de hand?

Het oude beleid had grote beperkingen aangezien het niet toestond om informatie uit te wisselen tussen verschillende diensten van Google. Was je bijvoorbeeld ingelogd op je Google account en ging je dan via de zoekmachine zoeken op schoenen dan mocht Google je geen aanbevelingen doen van filmpjes over schoenen als je vervolgens op YouTube zat.

Google verzekert ondertussen dat haar “privacy strategie” niet gewijzigd is en heeft aangegeven graag mee te werken aan het Europese onderzoek. Ja hoor, tuuuuurlijk!

Want nu komt de clou van dit marketing nieuws: stel het onderzoek wijst uit dat Google jouw privacy aan het schenden en die van mij, die van je buurman, die van je familie en noem maar op… wat gebeurd er dan?

Google krijgt een boete van tientallen tot honderden miljoenen. Dat klinkt veel voor de gemiddelde Sjonnie en Anita om het even kort door de bocht te zeggen, maar ondertussen zal Google door het schenden van privacy miljarden verdienen… als het niet op korte termijn is dan wel binnen een paar jaar. Oftewel: voor Google is het niet meer dan een tik op de vingers en erna lekker doorgaan. Toen Microsoft op een gegeven moment een tik op de vingers kreeg van honderden miljoenen na miljarden te verdienen aan Windows en Microsoft Office ging het erna ook lekker verder.

Ondertussen vragen mensen zich af waarom bedrijven met dit soort dingen wegkomen: daarom dus. Ik durf het bijna niet te zeggen maar welk bedrijf is de volgende in een lange lijst van multinationals die geen reet geven om privacy?

Ik krijg daarnaast ook het idee dat website zoekmachine optimalisatie een stuk lastiger kan worden, omdat ranking checks mogelijk lastiger worden door nog meer personalisatie van zoekresultaten.

Marketing Nieuws Item 2) Facebook En D’r “Mobile Money Machine”

Facebook kwam deze week ook meerdere keren voorbij in het marketing nieuws:

- Yahoo dreigt Facebook aan te klagen als het voor de beursgang niet snel even betaald voor een paar (zo’n 10-20) patent schendingen. Uit meerdere hoeken werd vervolgens geroepen dat het verdacht was want Yahoo had er ook eerder mee kunnen komen.

Vanuit deze hoek roepen wij alleen dit: het is niet verdacht, maar aasgieren gedrag! Lees: even snel kijken of we bedrijf X indirect kunnen beschuldigen van patent schending en hup, aanklagen die hap! In de VS hebben ze een woord voor dit soort mensen: patent trolls.

- Facebook gaat samen met een aantal grote mobiele providers samenwerken om mobiele betalingen mogelijk te maken. Dat wordt dan een mobiele strategie genoemd, maar ondertussen bestaat de NFC technologie die hetzelfde mogelijk maakt al een tijdje dus de vraag is hoe innovatief het is. De mobiele providers kunnen straks dus (veel te hoge) facturen via Facebook naar klanten versturen. Ikzelf denk dan ook even aan de gevolgen qua privacy van mensen met een mobiel abonnement. Dit plaatje geeft de mentaliteit van Facebook mooi weer:

Facebook kwam op meerdere manieren in het marketing nieuws
Een leuke cartoon over waarom Facebook gebruiken gratis is

Toekomst voorspelling voor het marketing nieuws: omdat Facebook betalingen via mobiel zelf zal kunnen verwerken verwacht ik dat haar game- en appmakers nog een probleem gaan krijgen. Wat zou ik namelijk doen als ik Facebook was? Alle gamemakers en appmakers dwingen om in-game aankopen via mijn betaalmethode te laten lopen om zo een percentage van de inkomsten op te strijken (à la PayPal), maar onze beste vriendjes bij Zynga (goed voor iets van 10-20% van Facebook inkomsten) laten we natuurlijk met rust hè!

Marketing Nieuws Item 3) Anonymous Versus… Iedereen?

Deze week leek het in het nieuws alsof Anonymous tijdelijk leed aan het Tupac syndroom: claimen dat je het tegen alles en iedereen wil en kan opnemen (rapper Tupac had het altijd over “me against the world”). Waarom?

1) Interpol arresteerde 25 vermeende leden van Anonymous

2) Vervolgens werd bekend gemaakt dat de politie Anonymous kon infiltreren door de anonieme werkwijzes die zij gebruikt tegen haar te gebruiken.

3) Anonymous haalde vervolgens als wraak actie de website van Interpol, een internationaal samenwerkingsverband van politie eenheden, offline:

Anonymous kwam in het nieuws door de site van Interpol neer te halen
Het werd Anonymous deze week niet makkelijk gemaakt, maar hetzelfde valt te zeggen van de mensen bij Interpol natuurlijk!

Omdat ik het al vaker over Anonymous heb gehad wilde ik ook dit keer het e.e.a. over deze groep in het nieuws van deze week delen. Maar goed, wat vind ik van deze actie? Zoals gezegd in eerdere edities van het marketing nieuws van Motriz: aan de ene kant goed dat ze geen enkele vorm van privacyschending, consumenten rechten schendingen, etc. tolereren en hier tegen in actie komen, maar ik vraag me nog steeds af of het niet averechts zal werken en uiteindelijk zal leiden tot het ernstig beperken van de vrijheid die internet ons biedt.

Overig Marketing Nieuws

Bij het overige marketing nieuws van deze week in vogelvlucht:

1) Ahold neemt Bol over
Ik zie het al voor me: Hamsterweken op Bol.com (2 boeken voor de prijs van 1 of zoiets), nu één pak huismerk koekjes gratis bij elke bestelling, etc. Maar even zonder dollen: het was wachten totdat Bol overgenomen werd door een grotere partij omdat het zo’n ontzettend succesvol bedrijf is met een top klantenservice, maar Ahold? Dat klinkt een beetje alsof Coca Cola morgen Samsung koopt. Sorry, ik zie het nut er niet van in en volgens mij ligt dit te ver van de core business van Ahold af en het lijkt op dit moment dus gedoemd om te falen.

2) Nederland stelt ondertekenen ACTA uit
Ik zeg: netjes! Directe of indirecte beperkingen van internet vrijheden zijn een gevaar voor elke online marketeer behalve diegene die een monopolie positie in handen probeert te krijgen (Google, Facebook, etc.) Er zijn intussen ook miljoenen handtekeningen verzameld dus hopelijk is ACTA in de nabije toekomst (excuses voor het taalgebruik) “FAKDAT” (fuck dat).

3) Buitenlandse goksites moeten op zwart
Wacht eens even… heeft de Nederlandse staat niet een deel van Holland Casino in handen? Yes! Dus is de Nederlandse staat die buitenlandse goksites gaat verbieden mogelijk ten gunste van Holland Casino dan geen belangenverstrengeling? Ja, ja en nog eens ja!

Maar goed, ondertussen gebeurd het nog steeds want de grote spelers van het kapitalisme worden nog groter door het afdwingen van (bijna) monopolie posities via overheden maar gek genoeg hebben de meeste economen en marketeers die truc nog niet door.

4) Gebruik Google+ blijft achter
Deze week kwam ook in het marketing nieuws voorbij dat Google+ achterblijft vergeleken met andere social media: een gebruiker van Google+ zat slechts 3 minuten op de site in januari en dat is niks vergeleken met de 405 minuten van Facebook!

We roepen al een tijdje voor de grap dat Google+ hét sociale netwerk is voor SEO specialisten want de enige die het gebruiken ZIJN mensen die bezig zijn met SEO en snel ff wat links willen delen via het sociale netwerk van Google zelf. Als we deze cijfers zien dan vraag ik me af of die grap misschien wel waar is?

5) Android apps en iPhone apps kunnen zonder toestemming foto’s stelen (kopiëren)
Waar eerder al bleek dat door een “fout” in iOS (het besturingssysteem van de iPhone) apps “per ongeluk” toegang kregen tot foto’s wanneer een gebruik locatiegegevens deelde bleek deze week uit het nieuws in marketing land dat Android apps precies dezelfde “fout” hebben.

Ik heb in bovenstaande paragraaf expres woorden als “fout” en “per ongeluk” tussen haakjes gezet, omdat al eerder is gebleken dat Google graag maling heeft aan mensen hun privacy en al eerder is gebleken dat iPhone’s hét favoriete toestel zijn van politie mensen omdat deze makkelijk te volgen zijn.

Als we even doordenken en ons afvragen wat er dan met deze foto’s gedaan wordt: misschien heeft één van beide of hebben beide bedrijven technologie in handen waarmee ze plaatjes kunnen analyseren, zo de context kunnen opmaken en dit vervolgens voor advertenties kunnen gebruiken?

Hoe dan ook krijg ik een nare smaak in m’n mond bij dit soort nieuws dus ik sluit dan ook deze editie af met dit plaatje:

Android apps kwamen in het marketing nieuws op een bizarre en onverwachte manier
Waarom kunnen foto’s zomaar door apps “gestolen” worden? En de hamvraag: waarvoor worden deze foto’s vervolgens gebruikt? Het kan haast geen toeval zijn dat zowel Apple als Google het foto kopiëren toelaat

Ik hoop dat je weer hebt genoten van deze editie van het marketing nieuws hier op de Motriz Marketing website en hoop dat je volgende week terug komt voor een nieuwe editie!

Als je meer achtergrond informatie wilt hebben van het nieuws uit marketing land van de afgelopen weken, dan raad ik je aan om even te kijken bij het marketing nieuws van week 8 (en dat van vorige weken).

Op naar meer verkeer, meer conversies en meer business!

Dennis Miedema
Motriz Marketing

Related posts:

  1. Marketing Nieuws Uit Week 5 Februari 2012 In het marketing nieuws van week 5 februari 2012 bleek Twitter een sterkere drugs te zijn dan drank en tabak en nog veel meer. Lees...
  2. Marketing Nieuws Uit Week 6 Februari 2012 Het marketing nieuws uit week 6 van februari 2012 ging vooral over technische hoogstandjes én natuurlijk over dat KPN gehackt was en het verzweeg. Hieronder...
  3. Marketing Nieuws Uit Week 7 Februari 2012 Het marketing nieuws van week 7 ging o.a. over eng veel gehackte bedrijven, een mogelijke watersnoodramp door hacktivisten en Apple’s fabrieken. Oftewel: er was weer...
  4. Marketing Nieuws Week 8 Februari 2012 Het marketing nieuws van week 8 ging over privacyschending door Google, internet censuur door overheden, hackers en meer. Lees snel verder! Ook deze week stond...
  5. Marketing Nieuws Uit Week 1 – Januari 2012 Week 1 in januari 2012 zat boordevol marketing nieuws waarbij een aantal bedrijven en landen VOL op hun bek gingen. Waarom? Luister en huiver! Als...