6 Social Media Voorbeelden: De Beste En De Slechtste

Op zoek naar social media voorbeelden voordat je zelf een social media campagne opzet? Hier vindt je voorbeelden van wat je wel en NIET moet doen!

Social media als Facebook en Twitter zijn ongekend populair tegenwoordig, maar er zijn genoeg social media voorbeelden van bedrijven die dachten mee te kunnen liften op de hype maar zich door de opzet van hun social media campagne in de vingers sneden met reputatieschade als gevolg.

Daarom deel ik graag een aantal social media voorbeelden met je zodat je ziet waar de kansen liggen én waar de valkuilen zijn.

Ben je er klaar voor? Lees dan snel hieronder verder!

De 3 Beste Social Media Voorbeelden – Zo Moet Het

Hieronder volgt een lijstje van social media voorbeelden (voorbeelden van social media campagnes dus) waar je veel van kunt leren:

1) De Old Spice Guy gaat van TV naar social media
Deodorant fabrikant Old Spice had al tijden een enorm populaire “running gag” (terugkerende grap) als reclame op TV in de vorm van een zogenaamd sexy man (de “Old Spice Guy”) die zichzelf totaal niet serieus neemt en vrouwen probeert te overtuigen hun man als hem te laten ruiken. Voorbeeld:

Wat deed Old Spice? Ze namen de Old Spice Guy en lieten hem vragen van het publiek beantwoorden waarmee het eendimensionale karakter van TV opeens meerdere kanten liet zien en dus menselijker werd. In drie dagen tijd werden er rond de 180 YouTube video’s live gezet begeleidt door een heel aantal Tweets. Resultaat: de hype was compleet. Vele bedrijven probeerden deze social media compagne vervolgens te imiteren, van Sesamstraat tot Cisco!

Andere leuke social media voorbeelden zijn:

2) De bekendmaking van de Ford Explorer 2011
Normaalgesproken geldt er een bepaalde routine bij de bekendmaking van een nieuwe auto door een fabrikant: een autoshow, mooie modellen naast de nieuwe auto en rock muziek op de achtergrond.

Ford koos er echter voor om de 2011 versie van haar Explorer via een social media campagne op Facebook bekend te maken. Hiervoor werd een speciale Fan Page gemaakt met veel foto’s, video’s en live beelden en als klap op de vuurpijl konden fans meedoen aan een loterij met als de te winnen hoofdprijs de nieuwe auto.

De campagne werd een rage omdat Ford de regels brak wat betreft hoe je nieuwe auto’s aankondigt. Ook opvallend vergeleken met andere social media voorbeelden: alle foto’s, video’s en overige materialen op de Fan Page waren individueel te Liken en dat zorgde voor een veel groter bereik dan wanneer alleen de Page zelf te Liken is.

3) De Pepsi Refresh campagne
Pepsi Refresh was een social media campagne van een jaar lang waarbij goede delen genomineerd konden worden voor een gedeelte van 20 miljoen dollar aan financiële ondersteuning.

Hierbij konden de bezoekers van de website elke maand op hun favoriete goede doelen stemmen en vervolgens werd er geld (van 5.000 tot 250.000 dollar) toegekend aan de winnaars. Pepsi maakte voor deze campagne een website die het mogelijk maakte voor goede doelen om zich aan te melden en om hun goede doel te promoten en website bezoekers konden vervolgens stemmen op goede doelen. Het leuke was ook dat de boel elke maand een Refresh kreeg oftewel: nieuwe doelen, nieuwe kansen.

De campagne was zo succesvol omdat de website het heel makkelijk maakte voor goede doelen en mensen om mee te doen, er werden TV reclames gemaakt en meer.

Misschien wel de belangrijkste reden waarom deze campagne in dit rijtje van beste social media voorbeelden thuishoort: de campagne kreeg meer stemmen dan de vorige presidentsverkiezingen in de VS!

Pepsi Refresh is één van de beste social media voorbeelden van de afgelopen jaren
Pepsi Refresh is één van de beste social media voorbeelden van de afgelopen tijd vanwege meerdere redenen o.a. natuurlijk het helpen van vele goede doelen!

De 3 Slechtste Social Media Voorbeelden – Zo Moet Het NIET

Soms kun je ook veel leren door te zien wat je NEVER EVER moet doen. Daarom volgen hieronder een aantal social media voorbeelden uit de hel waar slechte campagnes naartoe gaan zodra ze een allesbehalve stille dood zijn gestorven:

1) De “Road Rage” Van Chrysler
Iemand met toegang tot de Twitter account van auto fabrikant Chrysler plaatste de volgende allesbehalve vriendelijke Tweet:

Chrysler hoort zonder twijfel thuis in het rijtje van slechtste social media voorbeelden
Let op wat gezegd wordt via je bedrijfsaccount voordat er straks een anti-bedrijf campagne wordt opgestart door de consument!

Hoewel dit niet een social media campagne betreft en het bedrijf snel de Tweet verwijderde leidde het tot een storm van kritiek… een anti-Chrysler campagne als het ware.

Kijk en DAT is nou typisch één van die social media voorbeelden die maar weer eens aangeeft hoe belangrijk het opstellen van een social media beleid is.

2) Het stel uit Singapore dat ging trouwen
- Een man van 23 (Mark) en zijn verloofde Aubrey (47 jaar oud), beide uit Singapore, gingen Facebook en YouTube op om support te zoeken voor hun verboden liefde.

- Na 3500 Likes beloofden ze hun trouwdag live uit te gaan zenden. Mark (de man) vergat zijn trouwring, stapte uit de auto en rende snel naar huis. Vervolgens hoorden kijkers het geluid van een crash en het beeld ging op zwart

- Vervolgens verscheen een bericht in beeld van een verzekeringsmaatschappij met een boodschap in de trant van “Onverwachte dingen gebeuren in het leven. Wees verzekerd zodat je geliefden gerust gesteld zullen zijn.”

Gevolg?

Misbruik maken van de goede wil van mensen hoort zeker weten bij de slechtste social media voorbeelden!
Als je niet op de juiste manier met verhalen omgaat in je campagne dan kunnen mensen zich misleidt voelen…

Zorg er dus voor dat je bij het maken van een social media campagne niet te ver gaat met het vertellen van een verhaal en geef je publiek een oprechte reden om de waarde van je merk/bedrijf in te zien.

3) McDonald’s vroeg om ervaringen van klanten
Met het motto “als je iets met trots maakt, kunnen mensen dat proeven” plaatste McDonald’s berichten op Twitter onder de hashtag #McDStories en vroeg klanten om hun ervaringen te delen via deze hashtag.

De bedoeling was dat klanten hun ervaringen over hoe lekker het eten was zouden delen, maar klanten interpreteerden het verzoek van McDonald’s massaal op een hele andere manier:

De social media campagne van McDonald's liep verkeerd af
Wees duidelijk over wat de bedoeling is van je campagne, want anders kunnen er misschien wel dingen gezegd worden die tegen je gaan werken

Zorg er dus altijd voor dat de mensen voor wie de social media campagne gemaakt is PRECIES weten wat de bedoeling is voor jij en je bedrijf straks ook in het rijtje met social media voorbeelden van hoe het niet moet voorbij komen…

Hulp Nodig Bij Je Social Media Campagne?

Wil je een social media campagne opzetten, maar ben je er nog niet helemaal over uit wat het beste bij jouw markt en dus bedrijf past?

En wil je er 99% zeker van zijn dat jouw campagne een succes wordt zoals die van Old Spice en niet een ramp zoals die van McDonald’s? Neem dan nu contact met ons op!

Motriz Marketing helpt je graag bij het creëren van een social media actie waar mensen nog lang over zullen praten in plaats van “weer een actie waar een gratis iPad wordt weggegeven”.

Goed, ik hoop dat je iets hebt kunnen leren van alle social media voorbeelden van vandaag en dat het tijdens het opzetten van je volgende social media campagne van pas komt.

Op naar meer verkeer, meer conversies en meer business!

Dennis Miedema
Motriz Marketing

Related posts:

  1. 9 Do’s En Don’ts Van Een Goed Social Media Beleid Waar moet je op letten bij het opstellen van een social media beleid? Wanneer ga je te ver met social media richtlijnen? Lees nu onze...