Veelgestelde Vragen Over SEO

Voor veel mensen blijft SEO (zoekmachine optimalisatie) een raadsel: hoe kom je hoger in Google? Waardoor ga je wat plekken of soms zelfs hele pagina’s omlaag? Vandaag beantwoorden we enkele van de meest gestelde vragen over SEO.

Laten we bij het begin van SEO beginnen door te kijken naar hoe je hoger in Google komt…

Hoger In Google Komen, Hoe Doe Je Dat?

Op deze vraag antwoorden we altijd gelijk dat er niet één manier meer is om met SEO hoger in Google te komen, want zoekmachines zoals Google en Bing kijken tegenwoordig naar honderden factoren.

Niet alleen dat: Google alleen al voert dagelijks tientallen kleine wijzigingen aan ranking factors door en op jaarbasis enkele grote veranderingen die 10-50% van alle zoekresultaten beïnvloeden (meest recent voorbeeld: de Google panda update).

Enkele van de SEO ranking factors waar zoekmachines naar kijken zijn:

- Domeinnaam website
- URL structuur
- Server response codes
- Bot toegang
- On-site user engagement
- On-page optimalisatie
- Interne link architectuur
- Laadsnelheid van de site
- Laadsnelheid van de pagina
- Zoekwoorden google
- Aantal Tweets
- Aantal keren gedeeld op Facebook
- Aantal Facebook Likes
- Aantal links naar pagina met exacte zoekwoord in de link tekst
- Aantal links naar de pagina met een gedeelte van of zonder het zoekwoord in de link tekst
- Etc.

Onthou: dit zijn slechts een tiental van de honderden ranking factors waar Google rekening mee houdt! Wij krijgen altijd veel vragen over de individuele SEO ranking factors dus we beantwoorden bij deze graag een paar van die vragen hieronder…

Is De Domeinnaam Van Je Site Belangrijk?

Hoewel de domeinnaam van een site enigszins waardevol voor SEO is zeggen we nee, want dit is wat we ontiegelijk vaak zie gebeuren: iemand koopt een domeinnaam met een zoekwoord erin, knalt wat tekst op home en maakt een paar andere pagina’s en verwacht dan dat de domeinnaam de rest doet voor SEO resultaten.

Dat werkte wel… maar in fucking 2000! Tegenwoordig is ALLEEN letten op de domeinnaam van een website niet meer genoeg en kan iemand als bijvoorbeeld “merknaam.nl” gemakkelijk boven jouw “zoekwoord-in-de-naam.nl” ranken door te optimaliseren voor MEER ranking factors.

Daarom zeggen we hier bij Motriz Marketing niet graag dat de domeinnaam van een website überhaupt waarde heeft puur om de domeinnaam dealers af te schrikken die het trucje dat we net omschreven honderden keren herhalen terwijl ze wachten op pegels (die nooit zullen komen).

Ondertussen houden hosting providers deze SEO mythe in leven, want door meer verkochte domeinnamen verdienen zij meer geld maar elk zoekmachine marketing bureau zal je zeggen:

Sinds de Google Panda update waarbij “dunne” content (pagina’s met heel weinig tekst maar vooral sites met weinig inhoud en veel advertenties) werd afgestraft en verdween uit de rankings kun je geld verdienen met SEO dankzij de domeinnaam van een website wel vergeten!

Zoekmachine Marketing Bureau X Doet Aan Betaalde Links…

Als Google je betrapt dan kun je er vanuit gaan dat het een zeer negatieve invloed op al je rankings zal hebben dus wegblijven blij die lui hoe mooi hun verhalen ook klinken!

In sommige gevallen wordt een website zelfs verbannen uit Google, dus we zeggen liever nee dan ja tegen betaalde links want stel dat een zoekmachine marketing bureau er mee adverteert he? Wie zegt dan dat betaalde links regelen de enige door Google niet toegestane (“black hat”) techniek is die dat bureau gebruikt?

Het is ERG riskant om er vanuit te gaan dat het daar bij blijft!

Een black hat bureau gebruikt namelijk vaak een heel scala aan technieken waardoor de SEO inkomsten van je website constant het risico lopen om te verdampen… en dát lijkt me niet de beste situatie om je in te bevinden als ondernemer. Het is logisch voor hun om een heel arsenaal te gebruiken want de typische black hatter is liever lui dan moe en wil alles dus “effe” snel doen ongeacht welk risico jij loopt met je website.

En je hebt het al moeilijk genoeg met zoekwoorden vinden en al die andere ogenschijnlijk kleine SEO to do’s, dus waarom zou je het jezelf nog moeilijker maken?

Stel nou dat je een bureau alleen wilt inhuren om linkbuilding te doen dan moet je er dus ook op letten dat hun linkbuilding service niet betaalde links bevat. Sterker nog: er zijn zoveel mythes wat betreft linkbuilden dat het misschien beter is om een doe het zelf linkbuilding service te maken (om het zelf te doen dus).

Waar Moet Je Op Letten Als Je SEO Specialisten Inhuurt?

Er zijn een aantal dingen die je goede SEO specialisten nooit zou horen zeggen omdat ze simpelweg niet waar en/of niet realistisch zijn:

- Goede specialisten garanderen geen posities in de zoekresultaten als ze je zoekwoorden niet weten. Waarom? De concurrentie verschilt aanzienlijk per zoekwoord dus zomaar roepen dat je op nummer 1 zult staan voordat je ze hebt gezegd wat nou precies je zoekwoorden zijn is bullshit.

- Goede SEO specialisten garanderen ook niet dat je binnen een termijn van X weken/maanden resultaten zult zien. Waarom? De concurrentie verschilt niet alleen per zoekwoord maar ook mettertijd want er komen geheid concurrenten bij. Niet alleen dat: Google zelf verandert ook mettertijd waardoor bepaalde dingen die vandaag goed werken morgen niet meer werken qua zoekmachine optimalisatie.

- Specialisten van een goed SEO bedrijf spreken niet van hoeveelheden links (voorbeeld: “krijg X links voor maar Y euro”) maar over een selectief aantal links van hoge kwaliteit krijgen. Iedereen die iets weet van link kwaliteit heeft het daarom ook niet over directories, artikel marketing, enz.

Kortom: let dus goed op bij het inhuren van SEO specialisten om zoekmachine optimalisatie voor je te doen, want de verkeerde mensen doen beloftes die ze niet na kunnen komen terwijl de goede mensen juist niks zullen beloven aan je omdat ze weten dat zoekmachine optimalisatie niet zo werkt.

Hoe Vind Je Google Zoekwoorden?

Als je zoekwoorden voor Google zoekt, dus termen waar je een pagina voor kunt SEO optimaliseren om hoger in Google te komen, dan raden we je aan om te beginnen met de meest basic tool ever: de AdWords Keyword Tool.

Waarom? Omdat je daarmee een goed gevoel krijgt voor waar je op moet letten met zoekwoorden voor Google en dit bij elk zoekwoord moet doen. Hiermee creëer je een routine voor jezelf: ik moet zoekwoorden onderzoek doen? Oke dan moet ik op A, B, C, D en E letten. Dat is iets wat een volledig geautomatiseerde tool je nooit kan leren, dat gevoel voor zoekwoorden, plus ze kosten aardig wat centen om te gebruiken en de AdWords tool niet!

Een paar dingen waar je op moet letten bij het vinden van zoekwoorden voor Google voor je SEO activiteiten zijn trends (vind de zoekwoorden die populairder worden), conversie (vind specifieke zoekwoorden) en concurrentie (hoeveel andere sites/pagina’s zijn geoptimaliseerd voor een zoekterm?)

Google Update Zoveel! Hoe Hou Ik Belangrijke Wijzigingen Bij?

Goede vraag! Zoals eerder gezegd voert Google jaarlijks enkele grote updates door die 10-50% van alle zoekresultaten beïnvloeden, maar daarnaast ook dagelijks tientallen kleine updates.

Op de hoogte blijven van wat er precies veranderd is wordt dan algauw onmogelijk omdat vandaag enkele ranking factors al anders dan gisteren kunnen zijn. Het is echter wel slim om de hoogte te blijven van de grote updates zoals de Google Panda update van begin vorig jaar. Dit kun je doen door ons wekelijkse marketing nieuws in de gaten te houden zodat je weet wat er speelt in de SEO (en marketing) wereld.

Is Een SEO Opleiding Of Cursus SEO Nuttig?

We waarschuwen mensen altijd voor het volgen van een SEO opleiding bij instanties als het LOI en co, omdat er lesmateriaal wordt gemaakt die gebaseerd is op dan geldende SEO regels en dit lesmateriaal wordt vervolgens een paar jaar lang gebruikt.

Dat zou niet veel kwaad kunnen bij een algemene marketing opleiding, maar een SEO opleiding met materiaal van een paar jaar oud wijkt enorm af van de werkelijkheid. Waarom? Google lanceert jaarlijks enkele grote updates die 10-40% van alle zoekresultaten beïnvloeden en daar bovenop doet zij ook nog eens dagelijks kleinere updates en daarmee gaan de boeken van een SEO opleiding hoogstens een jaar mee.

Het is hierdoor veel beter om een cursus SEO te volgen die eens in de zoveel tijd wordt gegeven zodat je de basis leert én op de hoogte bent van de meest recente updates. We bieden zelf zo’n cursus SEO aan voor weinig geld in vergelijking met andere marketing bureau’s, dus kijk vooral eens of dat niet wat voor je is in plaats van een snel irrelevant zijnde SEO opleiding.

Blijf regelmatig deze pagina checken voor meer veelgestelde vragen over SEO en zoals wij altijd zeggen:

Op naar meer verkeer, meer conversies en meer business!

Met vriendelijke groet,

Het team van Motriz Marketing