Veelgestelde Vragen Over Social Media

Hoe gebruik je social media op een winstgevende manier? Het antwoord op deze en andere veelgestelde vragen over social media kun je hier vinden!

Iedereen weet wel wat Twitter, Facebook, YouTube, Hyves, LinkedIn en Google+ is, maar hoe zit je social media nou op zo’n manier in dat je bedrijf er daadwerkelijk wat aan heeft? Want je kunt van alles gaan lopen roepen om maar aandacht te krijgen, maar dat is niet echt een efficiënte manier om met je tijd om te gaan.

Juist omdat de verschillende social media gebruiken zo makkelijk is zitten er nog al wat haken en ogen aan het op winstgevende manier gebruiken van social media. En daarom delen wij hier bij Motriz Marketing graag een aantal veelgestelde vragen over sociale media met natuurlijk de antwoorden erbij.

Wat Heb Je Nou Eigenlijk Aan Social Media Als Bedrijf?

Je kunt met social media werkelijk waar alle kanten op:

1) Er zijn genoeg mensen die een vraag stellen via Twitter. Je klantenservice doen via Twitter wordt zeer gewaardeerd en zal bovendien de aandacht trekken van vele volgers van een account zodra ze jouw bedrijf bedanken voor de goede service

2) Flink wat activiteit via social media leidt tot hogere posities in de zoekresultaten van zoekmachines als Google en Bing

3) Ervoor zorgen dat potentiële en daadwerkelijke klanten je accounts volgen zorgt ervoor dat – als je regelmatig nieuwe content op je site plaatst – je ze een reden geeft om je website nogmaals te bezoeken en (nog belangrijker) om zich nog meer aan je te binden dan al het geval was.

4) Social media gaat ook om branding: zien en gezien worden. Als je door de juiste mensen in je markt wordt gezien dan moet je niet raar opkijken als het aantal bezoekers naar je site flink omhoog schiet omdat iemand een belangrijke speler je een compliment geeft op zijn of haar site of social media account.

Zoals je ziet: er zijn allerlei redenen om vandaag nog met social media aan de slag te gaan en wij hier bij Motriz Marketing helpen je daar graag mee!

Heeft Mijn Bedrijf Een Social Media Beleid Wel Nodig?

Op zo’n goede vraag zou je een moeilijk antwoord verwachten, maar of je een social media beleid nodig hebt of niet hangt af van je antwoord op slechts één simpele vraag:

Heb je medewerkers binnen je bedrijf of niet?

Zo nee, dan heb je geen social media beleid nodig.

Zo ja, dan heb je wel degelijk een social media beleid nodig om ervoor te zorgen dat er geen gekke dingen worden gedaan of gezegd via de social media accounts van het bedrijf, maar ook om ervoor te zorgen dat medewerker expres of per ongeluk klagen over het bedrijf of over klanten.

Waarom zou je op al deze dingen letten? Omdat dingen in de wereld van de social media al snel uit de hand kunnen lopen: een Tweet met een boze reactie kan al snel een Retweet krijgen en nog één en nog één… en nog één, enz. Je wilt natuurlijk voorkomen dat je bedrijf reputatieschade ondergaat door social media en daarom zijn richtlijnen social media nodig. Zonder een social media beleid kun je zoals je ziet namelijk al snel in de problemen komen.

Hoe Kun Je Meer Twitter Volgers Krijgen?

Laten we eerst eens stilstaan bij de vraag WAAROM je meer Twitter volgers zou moeten krijgen. Hier bij Motriz Marketing geven dan hetzelfde antwoord als wanneer je vraagt naar de reden waarom je meer met Facebook en Google+ moet doen: vanwege SEO (zoekmachine optimalisatie).

Twitter Tweets, Retweets en Mentions zorgen namelijk voor een betere prestatie in de zoekresultaten van Google net zoals Facebook Likes/Shares/Comments en Google+ Shares/Comments/+1′s dat doen.

Kijk en dat is waarom je ermee aan de slag wilt gaan: meer mensen kan leiden tot een grotere verbetering zolang je er natuurlijk voor zorgt dat wat je deelt via social media ook echt van betekenis is voor je volgers. Niemand zit namelijk te wachten op Tweets over wat er op je brood zat vanmiddag.

De grap is dat de dingen die mensen graag via social media delen ook precies die dingen zijn waardoor je meer Twitter volgers krijgt:

- Grappige verhalen uit je vakgebied/markt
- Interessante artikelen van binnen en buiten je vakgebied/markt
- Je mening over nieuws uit jouw vakgebied/markt

Daarnaast gaat social media vooral om interactie, oftewel het gesprek aangaan met de mensen die je volgen op Twitter (of op Facebook, Google+, etc.) door te reageren op hun berichten en de interessante dingen die ze zeggen te Retweeten. Vervolgens gaan ze dan weer op jou reageren, jouw dingen Retweeten, nieuwe mensen gaan je volgen en zo gaat de opwaartse spiraal door. Maar er zijn nog veel meer manieren om meer followers op Twitter te krijgen…

Lees voor meer informatie onze volledige pagina over hoe je meer Twitter volgers kunt krijgen.

Blijf deze pagina checken voor meer veelgestelde vragen over social media en zoals wij altijd zeggen:

Op naar meer verkeer, meer conversies en meer business!

Met vriendelijke groet,

Het team van Motriz Marketing